You are here : Version Anglaise > News & About > Doctoral training programs
-
Partager cette page
Doctoral training programs
Throughout their PhD, students at the Université de Lyon can benefit from a wide range of training programs
Discipline-specific training programs are offered by the doctoral school, scientific training programs provided by their institution and laboratory, and interdisciplinary vocational training offered by the Université de Lyon.
Interdisciplinary vocational training
These programs aim to provide useful skills required to work as a young researcher and pursue your career, both in the academic and outside world.
How to enroll
- You must be a PhD student at the Université de Lyon and have an account on the SIGED management site for doctoral studies.
- If you are not a PhD student at the Université de Lyon, but you work in a laboratory or a company in Lyon, you can request to undertake a training program by sending an email to sos.siged@universite-lyon.fr.
- View the training programs on this page or directly on SIGED in the "Catalogue of training programs".
- Enrollment must be carried out on SIGED and is only possible whilst there are still spaces available.
- As a general rule, enrollment opens 2 months before the start of the training program and closes 2 weeks before.
- For selective training programs, enrollments will only be accepted after the application files have been examined (CV, cover letter, etc.)
Interdisciplinary training programs are funded by the Région Auvergne-Rhône-Alpes and IDEXLYON.
2019-2020 training catalog
A.Skills for your PhD
- A01 - Construire, organiser et gérer mon projet de thèse - 35H
- A02 - Savoir valoriser mon expérience de recherche tout au long du doctorat - 21H
- A04 - Dealing with scientific literature: efficient reading and good note taking habits - 20H
- A05- Science ouverte Open Access - 9H
- A06 - ISIDOC'T, documentation et gestion de l’information en SHS - 15H
- A07 - Recherche d'informations en IST : outils, veille informationnelle, diffusion de la thèse - 20H
- A10 - Éthique de la recherche (cours en ligne) - 15H
- A11 - Éthique de la recherche, cours renforcé (cours en ligne + étude de cas) - 25H
- A12 - Éthique de la recherche- cours en présentiel - 12h
- A13a - Research integrity in scientific professions / MOOC - 15H
- A13b - Intégrité scientifique dans les métiers de la recherche / MOOC - 15H
- A15 -Coopération et pratiques collectives de recherche- 21H
- A20 -Writing for publication in scientific journals - 21H
- A21 - Writing a scientific paper step by step - 20H
- A22 - Writing and publishing scientific articles in Biology, Chemistry, Physics - 21H
- A23 - Writing scientific articles more clearly in English - 6H
- A24a - Presentations in English for Humanities and Social Sciences - 14H
- A25 - Oral presentation in English for scientific conferences - 21H
- A26a - Technical presentations in English for scientists - 14H
- A27 - How to design effective slides for your presentations - 16H
- A28 - Draw high-quality graphics with Inkscape - 7H
- A29 - Réaliser des dessins scientifiques de qualité avec Inkscape - 7H
- A30 - Communiquer sa recherche à tous : Ma thèse en 180 secondes - 27H
- A31 - Communicating science to a larger audience - 21H
- A32 - Vulgariser la science par l'écrit et la parole - 21H
- A33 - Initier un jeune à la recherche - 37h
- A35 - Engagement doctorant : rencontres doctorants-lycéens & collégiens - 10 à 18h
- A36 - Histoire des sciences et épistémologie - 24H
- A40 - Rédiger et structurer sa thèse sous Word - 12H
- A41 - Initiation à la production de documents sous LaTeX- 5h
- A42 - Introduction au logiciel R pour l’analyse de données -14H
- A43 (1) - Introduction au data mining avec le logiciel R - 14H
- A43 (2) - Machine Learning avec R - 14H
- A44 (1) - Introduction à la fouille de données textuelles (niveau 1) - 21H
- A44 (2) - Fouille de données textuelles avancées (avec introduction au deep learning) - 14H
- A45 -Introduction au Deep Learning - 21H
B.Cross-functional skills
- B01 - Gestion du temps - 21H
- B02 - Gestion du stress - 21H
- B03 - S'affirmer face à des situations et des personnalités difficiles - 21H
- B04 - Conduite et animation de réunion - 21H
- B05 - How to run effective meetings - 21H
- B06 - Management d'équipe - 21H
- B07 - Lecture rapide - 21H
- B09 - Doctoral research project management (an agile approach)- 21H
- B10 - Les écrits professionnels : techniques d'expression et de communication - 21H
- B11 - S'exprimer devant un groupe : techniques d'expression et gestion du discours - 21H
- B12 - Renforcer ses compétences orthographiques / MOOC - 8H
- B13 - S'initier aux techniques de l’écriture journalistique - 14H
- B14 - Your perfect pitch - 16H
- B15 - Le Speakshow, apprenez à débloquer votre anglais
- B16 - Oral expression in English - 21H
- B21 - Cours de français : vivre en France (3 niveaux) / MOOC - 17H
- B22 - Communiquer en anglais (niveaux débutant à intermédiaire) - 32H
- B30 - Académie de l'innovation : formation par l'action pour développer des projets innovants - 50h
- B31 - Outils de créativité et d'innovation - 24H
- B33 - S'initier à l'innovation sociale et responsable - 21H
- B36 - Fondamentaux pour le Big data / MOOC - 24H
- B40 - Engagement doctorant - de 5 à 20H
C.Career and employment perspectives
- C01 - Réflechir à son évolution professionnelle post-doctorat et s'y préparer (outils de communication et de candidature) - 21H
- C02 - Doctorants SHS : envisager son évolution professionnelle hors académie / recherche publique - 21H
- C03a- Mieux se connaître (avec le MBTI) pour mieux se projeter dans le monde professionnel - 7H
- C11 - Se former pour enseigner dans le supérieur / MOOC - 30H
- C12 - Business Game : découverte de l'entreprise et de son pilotage - 21H
- C13 - Gestion de la recherche et du développement - 40H
- C14 - Stratégie d'entreprise - 40H
- C16 - Doctoriales : séminaire de doctorants au service de l'innovation des entreprises et organisations - 21H
- C17 - Travailler dans le secteur du conseil après son doctorat - 21H
- C18 - Formation de formateur - 21H
- C20 - Docteur et pourquoi pas entrepreneur ? - 14H
- C21 - Créer son entreprise : entretien-conseil personnalisé - 1H
- C27a - PhD student, get your dream job!
- C27b - PhD student, get your dream job!
- C31 - From PhD to job market - 21H
- C32a - Utiliser les réseaux sociaux pour son évolution professionnelle - 3H
- C32b -How to use social networks to develop your career - 3H
- C33 - Video job interviews / Entretien d'embauche par vidéoconférence - 2H
F.Disciplinary skills
- F01 - Les fondamentaux en informatique pour le calcul scientifique (ASPICS) - 7H
- F02 - Méta-données et organisation des données (ASPICS) - 1H
- F03 - Concepteur en recherche animale : modèles de la recherche biomédicale et vétérinaire - 80H
- F04 - Concepteur en recherche animale : modèles murins et génétiquement modifiés - 66H
Good to know
- Do not wait until your final year to undertake a training program
- You may take more modules than the amount requested by your doctoral school, but they must not exceed 50 hours per year.
- For each training program you undertake, you will receive a certificate detailing the number of hours spent on the program, provided that you have attended at least 2/3 of the training program.
- The certificate is available from your SIGED account, under the "Mes formations" ("My training programs") tab. To access it, you must first answer a short evaluation questionnaire.
- To find out more please read our SIGED user's guide (FR)
The Innovation Academy
This hands-on training program aims to harness the talents of doctoral students to develop innovative projects. The third session will start in February 2020.
My Thesis in 180 Seconds
My Thesis in 180 Seconds invites PhD students to present their research topic in simple terms to a jury made up of researchers, journalists and representatives from the CPU and CNRS, as well as a diverse non-specialist audience. Each PhD student must present their research project in three minutes in a clear and concise, yet convincing manner.
► Find out more on the competition